Gyakran ismételt kérdések

Főoldal 5 Gyakran ismételt kérdések

Gyakran ismételt kérdések egy csokorban, segítség gyanánt. Ezeket az alapvető kérdéseket és információkat mind megtalálja ezen az oldalon!

Általános tájékoztató

Mi számít sürgős esetnek?

Sürgősség fogalma:
Sürgősségi (akut) betegellátás akkor szükséges, ha az ellátás elmaradása (vagy késlekedése) halált, maradandó egészségkárosodást, súlyos állapotromlást vagy nagy és
tartós fájdalmat eredményezne.

Azon esetek ellátása, amelyek a fenti meghatározásba tartoznak bejelentkezést követően vagy adott esetben anélkül kerülnek minél hamarabb szakorvos ellátásra.

Azon esetek, amelyek nem tartoznak az akut betegellátást indokok közé, javasolt a háziorvostól szakmai segítséget kérni. A háziorvos saját hatáskörben el tudja látni Önt, vagy tud terápiás javaslattal segítséget nyújtani, továbbá meg tudja ítélni a sürgősség kérdését és a megfelelő ellátásra irányítja Önt és ellátja beutalóval.

Ki és mikor hívhat mentőt?

Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül – hívhat mentőt a Magyar Köztársaság területén.

Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából?

Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
• ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.);
• baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén;
• megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt;
• ha erős, szokatlan, ismeretlen fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.);
• ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.

A mentők hívószáma az ország egész területén (minden vezetékes és mobil telefonról): 104

1999-től egységes sürgősségi hívószám bevezetésére kerül sor Magyarország területén is (112). Ezt elsősorban akkor hívjuk, ha egyidejűleg a mentőkre és/vagy a tűzoltókra és/vagy a rendőrségre is szükség van.

Mentőhívás esetén az alábbi kérdések szerint tegyük meg a bejelentést:

  • Hol történt? (pontos cím, ennek hiányában a helyszín megközelíthetősége)
  • Mi történt? (a sérülés, rosszullét bekövetkezte: pl. összeesett, eszméletlen; szívbeteg fullad; magasból esett, gépkocsi elgázolta; motorkerékpárral fának ütközött, stb.)
  • Hány sérült, beteg van?
  • Milyen sérülés, panasz, tünet észlelhető? (pl. földön fekszik, lábát fájlalja; sápadt, verejtékes; fullad, nyugtalan, ajkai elkékültek; földön fekszik, görcsöl, szája habzik)
  • A bejelentő neve és telefonszáma (szükség lehet a bejelentő visszahívására, pl. pontatlan cím esetén!)
  • Várjunk a mentésirányító esetleges kérdéseire (a történtek pontosítása érdekében fontos!), és csak ezután tegyük le a telefonkagylót.

Ha nem mentést igénylő heveny megbetegedést észlel a beteg lakásán, hívja a háziorvost vagy az orvosi ügyeletet.
A beteg vizsgálata alapján az orvos eldönti, hogy szüksége van-e a betegnek gyógyintézeti beutalásra és betegszállításra; ha igen, az orvos a szükséges intézkedéseket megteszi.